Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie spisu wyborców w wyborach do Parlamentu Europejskiego
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 6 kwietnia 2004 r.
w sprawie spisu wyborców w wyborach do Parlamentu Europejskiego
Na podstawie art. 41 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego (Dz. U. Nr 25, poz. 219) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób sporządzenia i udostępniania spisu wyborców, zwanego dalej "spisem", w tym:
a) wzór spisu,
b) metody aktualizacji spisu,
c) wzór wniosku o udostępnienie spisu,
d) wzory wykazów osób przebywających w szpitalach, zakładach pomocy społecznej, zakładach karnych i aresztach śledczych, w których utworzono obwody głosowania,
e) wzór zawiadomienia o dopisaniu lub wpisaniu wyborcy do spisu wyborców w innym obwodzie głosowania;
2) wzór zaświadczenia o prawie do głosowania oraz sposób jego wydawania.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 23 stycznia 2004 r. - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego;
2) Ordynacji wyborczej do Sejmu i do Senatu - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 12 kwietnia 2001 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 46, poz. 499, z późn. zm.);
3) obywatelu Unii Europejskiej - należy przez to rozumieć obywatela Unii Europejskiej niebędącego obywatelem polskim, któremu przysługuje prawo wybierania posłów do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej;
4) zakładzie - należy przez to rozumieć szpital, zakład pomocy społecznej, zakład karny i areszt śledczy, a także oddział zewnętrzny takiego zakładu lub aresztu, w których utworzono obwód głosowania;
5) kierowniku zakładu - należy przez to rozumieć dyrektora szpitala albo dyrektora lub kierownika zakładu pomocy społecznej, zakładu karnego, aresztu śledczego lub oddziału zewnętrznego takiego zakładu lub aresztu, w których utworzono obwód głosowania;
6) numerze domu - należy przez to rozumieć numer, którym oznacza się dom (budynek) zgodnie z przepisami o numeracji nieruchomości.
Rozdział 2
Sposób sporządzenia spisu i jego wzór
§ 3. 1. Spis sporządza się w urzędzie gminy na podstawie stałego rejestru wyborców w gminie.
2. Spis składa się z części A i B.
3. Część A spisu obejmuje wyborców będących obywatelami polskimi, z wyjątkiem wyborców, którzy zgłosili chęć głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej.
4. Część B spisu obejmuje wyborców będących obywatelami Unii Europejskiej.
5. W gminie, w której do rejestru wyborców nie wpisano obywateli Unii Europejskiej, części B spisu nie sporządza się.
6. Wzór części A spisu stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
7. Wzór części B spisu stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 4. 1. Spis sporządza się dla każdego obwodu głosowania w dwóch egzemplarzach.
2. Formularz spisu zapisuje się dwustronnie.
§ 5. 1. Spis sporządza się pismem maszynowym lub w formie wydruku komputerowego.
2. W przypadku sporządzania spisu w formie wydruku komputerowego:
1) można przyjąć układ formularza odmienny od określonego we wzorach, o których mowa w § 3 ust. 6 i 7, pod warunkiem zamieszczenia wszystkich danych przewidzianych w tych wzorach;
2) nie stosuje się warunku określonego w § 4 ust. 2.
§ 6. 1. Spis w gminie mającej status miasta sporządza się według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym: w obrębie ulic - według kolejnych numerów domów, a w obrębie domów - według kolejnych numerów mieszkań.
2. Spis w gminie innej niż określona w ust. 1 sporządza się według poszczególnych miejscowości wymienionych w porządku alfabetycznym, a w obrębie miejscowości - według kolejnych numerów domów i mieszkań; jeżeli w miejscowości są ulice - także według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym oraz kolejnych numerów domów i mieszkań.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się do części A i B spisu wyborców.
§ 7. 1. Spis dla obwodu utworzonego w zakładzie sporządza się w kolejności alfabetycznej nazwisk wyborców, na podstawie wykazu osób, które będą przebywać w zakładzie w dniu wyborów.
2. Wykaz, o którym mowa w ust. 1, sporządza się odrębnie dla obywateli polskich i obywateli Unii Europejskiej stale zamieszkałych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Wykaz, o którym mowa w ust. 1, sporządza kierownik zakładu i doręcza go właściwemu miejscowo, ze względu na siedzibę jednostki, urzędowi gminy - nie później niż na 10 dni przed dniem wyborów. Przepis § 5 stosuje się odpowiednio.
4. Kierownik zakładu, w którym utworzono obwód głosowania, powiadamia osoby ujęte w wykazie, że zostaną skreślone ze spisu w miejscu stałego zamieszkania i będą mogły głosować w wyborach wyłącznie w obwodzie głosowania utworzonym w zakładzie, a w innym obwodzie głosowania - jedynie po uprzednim uzyskaniu zaświadczenia o prawie do głosowania z urzędu gminy, na której terenie jest położony zakład.
5. W przypadku konieczności dopisania do spisu, o którym mowa w ust. 1, osób przybyłych do zakładu po sporządzeniu wykazu, ale nie później niż dwa dni przed dniem wyborów, kierownik zakładu niezwłocznie doręcza właściwemu urzędowi gminy dodatkowy wykaz tych osób. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
6. Wzory wykazów osób przebywających w zakładzie w dniu wyborów, o których mowa w ust. 2, stanowią odpowiednio załączniki nr 3 i 4 do rozporządzenia.
§ 8. 1. Spis, o którym mowa w § 6, sporządza się najpóźniej w 14. dniu przed dniem wyborów.
2. Spis, o którym mowa w § 7 ust. 1, sporządza się najpóźniej w 5. dniu przed dniem wyborów.
Rozdział 3
Aktualizowanie spisu
§ 9. 1. Spis jest aktualizowany odpowiednio w części A i B do dnia przekazania go przewodniczącemu właściwej obwodowej komisji wyborczej, przez wpisanie wyborcy na dodatkowym formularzu spisu lub skreślenie ze spisu - odpowiednio do okoliczności.
2. Przepisy § 3-5 stosuje się.
§ 10. 1. Po sporządzeniu spisu, na dodatkowym formularzu spisu w części A wpisuje się osoby, które:
1) zostały wpisane do rejestru wyborców po sporządzeniu spisu wyborców;
2) złożyły wniosek o dopisanie do spisu na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy;
3) złożyły wniosek o dopisanie do spisu na podstawie art. 19 ust. 1 lub 2 Ordynacji wyborczej do Sejmu i do Senatu w związku z art. 35 ust. 1 ustawy;
4) złożyły wniosek o dopisanie do spisu na podstawie art. 21 ust. 1 lub 2 Ordynacji wyborczej do Sejmu i do Senatu w związku z art. 35 ust. 4 ustawy;
5) przybyły do zakładu;
6) zostały pominięte w rejestrze wyborców lub spisie, jeżeli reklamacja w sprawie ich wpisania została uwzględniona przez wójta lub burmistrza (prezydenta miasta), lub właściwy sąd rejonowy;
7) zostały pominięte w spisie w wyniku oczywistej omyłki.
2. Po sporządzeniu spisu wyborców, na dodatkowym formularzu spisu w części B wpisuje się obywateli Unii Europejskiej w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 5, pod warunkiem wskazania przez zainteresowanego gminy, w której został on wpisany do rejestru wyborców, oraz w przypadkach określonych w ust. 1 pkt 6 i 7.
3. W przypadku wpisania wyborcy na dodatkowym formularzu spisu w części A lub B w rubryce "Uwagi" zamieszcza się adnotację określającą przyczynę wpisania. Odpowiednio do okoliczności wpisuje się: "wpis do rejestru wyborców", "art. 34 ust. 1", "art. 19 ust. 1", "art. 19 ust. 2", "art. 21 ust. 1", "art. 21 ust. 2", "przybycie do zakładu", "reklamacja", "omyłka".
§ 11. 1. O wpisaniu osób, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 3-5, do spisu w części A lub dopisaniu ich na dodatkowym formularzu spisu w części A zawiadamia się urząd gminy właściwy odpowiednio ze względu na miejsce stałego zamieszkania tych osób lub miejsce ostatniego ich zameldowania na pobyt stały.
2. O wpisaniu osób, o których mowa w § 10 ust. 2 w związku z § 10 ust. 1 pkt 3 i 5, do spisu w części B lub dopisaniu ich na dodatkowym formularzu spisu w części B zawiadamia się urząd gminy, w którym osoby te zostały wpisane do rejestru wyborców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Wzór zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1 i 2, stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§ 12. 1. Ze spisu, odpowiednio w części A lub B, skreśla się osoby:
1) które zostały skreślone z rejestru wyborców w związku ze zmianami dokonanymi w trybie przepisów o aktach stanu cywilnego lub ewidencji ludności;
2) wobec których wójt lub burmistrz (prezydent miasta) w trybie reklamacji wydał prawomocną decyzję, a właściwy sąd rejonowy - postanowienie, o skreśleniu z rejestru wyborców lub ze spisu;
3) które zostały umieszczone w spisie w wyniku oczywistej omyłki;
4) które nie mają prawa wybierania w rozumieniu art. 7 ust. 2 albo art. 8 ust. 2 ustawy, po otrzymaniu zawiadomienia właściwego organu;
5) w odniesieniu do których otrzymano urzędowe zawiadomienie o wpisaniu do rejestru wyborców lub o wpisaniu do spisu w innym obwodzie głosowania;
6) które, na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy, wpisano do spisu w innym obwodzie głosowania;
7) którym wydano zaświadczenie o prawie do głosowania, o którym mowa w art. 23 ust. 1 Ordynacji wyborczej do Sejmu i do Senatu w związku z art. 38 ustawy;
8) które zgłosiły chęć głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej.
2. W przypadku skreślenia osoby ze spisu w rubryce "Uwagi" zamieszcza się adnotację określającą przyczynę skreślenia. Odpowiednio do okoliczności wpisuje się: "skreślenie z rejestru wyborców", "reklamacja", "omyłka", "art. 7 ust. 2", "art. 8 ust. 2", "§ 11", "art. 34 ust. 1" lub "zaświadczenie", "UE - § 3 ust. 3".
3. Skreśleń, o których mowa w ust. 1, dokonuje się na obydwu egzemplarzach spisu.
4. Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do dodatkowego formularza spisu, o którym mowa w § 10.
Rozdział 4
Udostępnienie spisu
§ 13. 1. Spis jest udostępniany do wglądu w urzędzie gminy, w miejscu i czasie podanym do wiadomości publicznej przez wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) niezwłocznie po sporządzeniu spisu.
2. Udostępnianie spisu następuje na pisemny wniosek zainteresowanego, zawierający dane umożliwiające ustalenie tożsamości wyborcy w spisie.
3. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 2, stanowi załącznik nr 6 do rozporządzenia.
§ 14. Udostępnianie do wglądu spisu polega na udzieleniu informacji potwierdzającej, iż osoba wskazana we wniosku jest ujęta lub nie figuruje w spisie (w tym również z powodu skreślenia ze spisu), albo że dane wpisane we wniosku różnią się od danych osoby wpisanej do spisu. Na żądanie wnioskodawcy udzielona informacja jest potwierdzana na piśmie.
Rozdział 5
Sposób wydawania oraz wzór zaświadczenia o prawie do głosowania
§ 15. 1. Na żądanie wyborcy zmieniającego miejsce pobytu przed dniem wyborów urząd gminy, który sporządził spis, wydaje zaświadczenie o prawie do głosowania, opatruje je numerem i wpisuje do odrębnej ewidencji wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania, oraz skreśla tego wyborcę ze spisu.
2. Przed sporządzeniem spisu zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1, urząd gminy wydaje na podstawie rejestru wyborców. Wyborcy, który otrzymał takie zaświadczenie, nie umieszcza się w spisie.
3. Wzór zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 7 do rozporządzenia.
§ 16. Zaświadczenie o prawie do głosowania, o którym mowa w § 15, wyborca odbiera za pokwitowaniem, osobiście albo przez upoważnioną pisemnie osobę, jeżeli w upoważnieniu wskazano numer ewidencyjny PESEL wyborcy będącego obywatelem polskim lub numer paszportu albo nazwę i numer innego dokumentu tożsamości wyborcy będącego obywatelem Unii Europejskiej.
§ 17. Zaświadczenia o prawie do głosowania urząd gminy wydaje najpóźniej w drugim dniu przed dniem wyborów.
Rozdział 6
Przepis końcowy
§ 18. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI
Rejestr zmian
-
Data utworzenia
24-02-2016 10:09
Wprowadził:
Bartosz Goździk