więcej

Wyjaśnienia Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 13 sierpnia 2019 r. w sprawie zasad prowadzenia kampanii wyborczej w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzonych na dzień 13 października 2019 r.

Warszawa, dnia 13 sierpnia 2019 r.

PAŃSTWOWA
KOMISJA WYBORCZA

ZKF-621-11/19

Wyjaśnienia w sprawie zasad prowadzenia kampanii wyborczej w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzonych na dzień 13 października 2019 r.

Państwowa Komisja Wyborcza przypomina, że zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2019 r. poz. 684 i 1504) kampania wyborcza rozpoczęła się w dniu ogłoszenia postanowienia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 6 sierpnia 2019 r. w sprawie zarządzenia wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. poz. 1506), tj. w dniu 9 sierpnia 2019 r. i ulega zakończeniu na 24 godziny przed dniem głosowania, tj. w dniu 11 października 2019 r. o godz. 24:00.

Zasady prowadzenia i finansowania kampanii wyborczej określone są szczegółowo przepisami Kodeksu wyborczego (art. 104-122 oraz art. 125-149), a naruszenia tych zasad stanowią czyny karalne, określone w art. 494-496 oraz art. 498-510 Kodeksu wyborczego.

Kampanię wyborczą na rzecz kandydatów prowadzą na zasadzie wyłączności komitety wyborcze (art. 84 Kodeksu wyborczego), a wydatki związane z wyborami są pokrywane z ich źródeł własnych (art. 126 Kodeksu wyborczego).

Zgodnie z art. 105 Kodeksu wyborczego agitacją wyborczą jest publiczne nakłanianie lub zachęcanie do głosowania w określony sposób, w tym w szczególności do głosowania na kandydata określonego komitetu wyborczego; agitację wyborczą można prowadzić od dnia przyjęcia przez właściwy organ zawiadomienia o utworzeniu komitetu wyborczego na zasadach, w formach i w miejscach, określonych przepisami Kodeksu wyborczego.

Państwowa Komisja Wyborcza przypomina, że osoby pełniące funkcje publiczne, a także osoby prowadzące działalność zawodową lub społeczną wiążącą się z publicznymi wystąpieniami, publikacją ich wizerunku, udziałem w kampaniach reklamowych itp., a jednocześnie zamierzające kandydować w wyborach lub angażujące się w kampanię wyborczą, muszą ściśle oddzielać te dwie sfery swojej aktywności. Przepisy określające zasady prowadzenia kampanii wyborczej nie ograniczają działalności takich osób wynikającej z pełnionych funkcji czy też wykonywanego zajęcia, funkcji społecznych itp., o ile działalność ta nie zawiera elementów agitacji wyborczej. Niedopuszczalne jest natomiast wykorzystywanie tej działalności do prowadzenia agitacji wyborczej w celu obejścia zasad prowadzenia kampanii wyborczej określonych przepisami Kodeksu wyborczego.

Państwowa Komisja Wyborcza przypomina również, że wszelkie spotkania sprawozdawcze czy informacyjne członków partii, organizacji społecznych, stowarzyszeń, osób pełniących funkcje publiczne lub przedstawicieli komitetów zgłaszających kandydatów w wyborach, organizowane w trakcie kampanii wyborczej, mogą odbywać się tylko pod warunkiem, że nie zawierają żadnych znamion agitacji wyborczej. W przeciwnym razie traktowane są jako element kampanii wyborczej i podlegają regulacjom dotyczącym tej kampanii. Zgodnie z art. 141 § 2 Kodeksu wyborczego od dnia przyjęcia przez Państwową Komisję Wyborczą zawiadomienia o utworzeniu komitetu wyborczego partii politycznej lub koalicyjnego komitetu wyborczego, do dnia wyborów, partia polityczna, która samodzielnie utworzyła komitet wyborczy lub wchodzi w skład koalicji wyborczej, nie może prowadzić i finansować agitacji wyborczej na rzecz upowszechniania celów programowych partii politycznej.

Zastępca Przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej: Wiesław Kozielewicz

Rejestr zmian

  • Data utworzenia

    14-08-2019 10:10

    Wprowadził:

    Krzysztof Lorentz

  • Data modyfikacji

    14-08-2019 10:12

    Wprowadził:

    Krzysztof Lorentz